paragraf

Czy od decyzji ubezpieczyciela można się odwołać?

Dodano 02.10.2018, Kategoria: Blog, Tagi:

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że od decyzji ubezpieczyciela można się odwołać. Gdy jesteśmy przekonani o tym, że kwota odszkodowania, którą nam zaproponowano jest zaniżona, pomóc może doświadczony radca prawny, który doskonale za przepisy, a podstawie których działają firmy ubezpieczeniowe. Prawnicy znają też procedury działania poszczególnych firm ubezpieczeniowych, wiedzą więc, jak prowadzić z nimi polemikę.

Co warto wiedzieć o odwołaniu?

Terminy na złożenie odwołania mogą się od siebie różnić. Według przepisów prawa, poszkodowany może odwołać się do trzech lat po zdarzeniu, które zostało zakwalifikowane jako wykroczenie, oraz do dwudziestu lat, jeśli zostało ono zakwalifikowane jako przestępstwo. Inne terminy odwołań przysługują osobom małoletnim: przedawnienie roszczeń nie kończy się wcześniej, niż z upływem dwóch lat od uzyskania przez nie pełnoletności. W przypadku szkód związanych z doznanymi obrażeniami ciała warto pamiętać o złożeniu pełnej dokumentacji medycznej z przebiegu leczenia. Do odwołania mogą przydać się także dodatkowe dokumenty: opinie medyczne określające uszczerbek na zdrowiu, oraz wniosek do ubezpieczyciela o przeprowadzenie naocznej komisji lekarskiej. Ubezpieczyciel powinien ustosunkować się do odwołania w ciągu miesiąca.

Reklamacja

Od końca 2016 roku przepisy prawa umożliwiły klientom firm ubezpieczeniowych polemikę z nimi. Ubezpieczyciel powinien określić formę, w jakiej klient może złożyć reklamację. Firma ubezpieczeniowa musi odpowiedzieć na reklamację maksymalnie w terminie trzydziestu dni od jej otrzymania, a powinna zrobić to bez zbędnej zwłoki. Prawodawca przewidział możliwość wydłużenia tego terminu do sześćdziesięciu dni, jeśli dany przypadek jest wyjątkowo skomplikowany. Jeśli ubezpieczyciel nie dotrzyma wyżej wspomnianych terminów, reklamację uważa się za rozpatrzoną na korzyść klienta. Między innymi tym właśnie różni się reklamacja od odwołania.